De uitval van mijn 9 jaar oude Silverstone ITX pc was een goede reden om een nieuwe te bouwen. Toch kriebelde het om de oude PC weer tot leven te brengen. Dus in de vakantie maar een nieuwe voeding aangeschaft en ingebouwd. De oude voeding was een Seasonic S12 Gold 550W, de nieuwe eveneens een Seasonic, maar nu een Gold 12 GC-750W. Het moest een niet modulaire voeding zijn van maximaal 14cm diep. Gegevens Seasonic
Er zit een dubbele cpu-aansluiting op en drie keer een 6+2 PEG aansluiting. Seasonic heeft ook geleerd van de Focus 550 en dit keer hebben alle 12V aansluitingen keurig een eigen kabel.
Het was een drama om de oude voeding uit te bouwen, want uit ruimtegebrek waren alle kabels in de behuizing met tie wraps vast gezet. Er is simpelweg vrijwel geen ruimte en je kunt moeilijk bij sommige schroeven, stekkers en tie wraps komen.
Ik heb maar besloten om er geen 3,5" HDD meer in te bouwen, simpelweg omdat ik de ruimte nodig heb voor de extra kabels van de nieuwe voeding. Omdat ik het bracket voor de 3,5" HDD niet kon gebruiken heb ik de SSD met dubbelzijdig tape vastgezet. Onderstaande foto maakt wel duidelijk, waarom ik voor mijn nieuwe build voor ATX ben gegaan. En dan moet de DVD-drive nog worden ingebouwd.
Niet alleen de ruimte boven de voeding ontbreekt, maar door de lange slangen van de AIO-radiator is er ook vrijwel geen ruimte boven het moederbord.
Tenslotte de DVD weer ingebouwd en de laatste kabels aangesloten. Het duurde wel enkele tientallen seconden waarin er verschillende Qcodes werden getoond, maar daarna was de Silverstone SG08 weer back alive!
Waarom dan 750W in zo'n ITX bakje? Waarom persé niet-modulair?
Ja, dat 2x 6+2 wat sommige voedingen op 1 kabel hebben en dan met zes dezelfde pinnen op de voeding klopte natuurlijk van geen kant.
Ik heb ook twee enkelvoudige kabels gebruikt niet de dubbele.
Er is simpelweg geen ruimte voor de stekkers van een modulaire voeding. De voeding komt vrijwel tegen de backplate van de videokaart aan. De kabelbundel van de voeding zit op het eind, waar nog wel het koelblok van de videokaart zit, maar geen backplate meer, waardoor er iets meer ruimte is. De 750W voeding was goedkoper dan de 650W en ik denk dat ik met 550W ook weinig had bespaart. Met deze aansluitingen is de voeding ook makkelijk her te gebruiken.
Het Seasonic verhaal met de stekkers blijft heel vreemd. Volgens mij hadden vrijwel alle voedingen destijds dubbele stekkers op een enkele kabel. Ze waren zelf OEM fabrikant voor diverse andere merken. Ze waren zo correct om netjes in de FAQ lijst te vermelden dat het niet verstandig was om er zware videokaarten op aan te sluiten. Ze gingen echter ook geen extra kabel bijleveren, want alleen de Nederlanders waren zo vrekkig dat ze een 550W voeding kochten. In het buitenland kochten ze wel een 650W voeding en daar zaten wel dubbele kabels bij.
Ze waren zo correct om netjes in de FAQ lijst te vermelden dat het niet verstandig was om er zware videokaarten op aan te sluiten.
Tja, de videokaart fabrikanten hebben het natuurlijk ook in de hand gewerkt door ook op lichtere kaarten meerdere 8-pin connectoren te zetten.
Mijn EVGA GTX 1070 heeft ook 2x 8 pin. 1x 8 pin of 2x 6 pin had ook gekund.