Niet helemaal eens forum...
Hoe minder pompen (zonder dat aantal ice wagens duidelijk mindert) hoe langer aanschuiven, hoe minder mensen een ice nemen, hoe minder pompen opnieuw...
Gezien de tolerantie van automobilisten om inefficiënt bezig te zijn zal 5 minuten wachten bij de pomp ze ook weinig afschrikken. En anders komt er wel weer dat je je benzine kunt laten bezorgen. Was tot nog toe in de particuliere markt te weinig belangstelling voor.
Capaciteit van pompen is nu echt enorm.
Dat is punt 1. Punt 2 is dat milieuvergunningen voor pomphouders NIET zullen verlengd worden voor fossiele brandstofpompen (betrouwbare bron) behoudens 1 of 2 pompen mits meerderheid op het terrein laadpalen worden.
Ja, wie is de betrouwbare bron dan? Hugo?
Factor 3-4 prijsstijgingen : Overheden halen groot deel van inkomsten uit fossiele brandstoffen voor wagens... Echter willen ze allemaal electrische wagens en daarom worden deze (momenteel) nauwelijk belast. Om dit in de eerste jaren op te vangen (natuurlijk gaan die uiteindelijk ook belast worden) zullen de taxen voor de overheid op brandstoffen nog veel hoger worden (ontmoedigend werken).
Eerst zien dan geloven. Gaat echt niet x4 in paar jaar. Maarja, mensen pikken tegenwoordig alles lijkt het, dus wat dat betreft zou het dan weer zomaar kunnen. Maar kijk naar de gasprijs; alom gejammer en direct belasting verlaging.
De gasprijs in europa heeft niet alleen met dom inkoopbeleid te maken maar voornamelijk met een aantal landen die gedurende jaren niet meer in kernenergie geinvesteerd hebben en nu met de electrische transitie in paniek schieten en gascentrales willen openen om dit probleem in eerste instantie op te vangen... Gevolg : de gasprijs schiet enorm de hoogte in... Gelukkig zijn er ondertussen in europa voldoende stemmen aan het opgaan om terug nieuwe kerncentrales te bouwen (frankrijk, italie, zelfs duitsland) en zie : gasprijs stabiliseert (samen met poetin die belooft kraan verder open te draaien)
Nee er is na een koude winter verzaakt om de voorraden aan te vullen 'omdat de inkoopprijs hoog was' met als gevolg dat die prijs met het stookseizoen nog harder omhoog gaat. Extra verbruik door afschalen van kolen en nucleair is dan extra 'olie op het vuur' ja. Kerncentrales in NL... we hebben de sector niet, publiek is tegen, succes...
Tuurlijk komt er wegentaks voor e-auto's maar hier zal zo lang mogelijk mee gewacht worden en daarna wordt het rekeningrijden (per kilometer en volgens tijdseenheid (kalme momenten zullen goedkoper zijn)... Betreffende de baan kapot rijden veronderstel ik dat je bedoelt met hun iets hoger gewicht (wordt overroepen) -- mea culpa maar vrachtwa degens rijden banen veel meer kapot.
Wegenbelasting juist zsm. Het is nu allemaal rijken-subsidie; hen die de pegels hebben een stekkerauto te kopen krijgen er nog een zak andermans belastinggeld bij. Zeer pervers.
Straat kapot rijden is frequentie en aslast. Die vrachtwagens zie je niet in de woonwijk, de Teslas die de klinkers uit de straat drukken wel. Keihard belasten. En zoiets als die Tesla's met 'plaid' modus gewoon direct verbieden. Gevaar op de weg.
Over 2 weken heb ik APK bij de Toyota dealer en ik weet al dat ik 2 nieuwe voorbanden nodig ga hebben. Hopelijk niet veel aan de hand. Verder doe ik een grote onderhoudsbeurt alle vloeibare worden vervangen + nieuwe bougies €332,- en waardoor de APK gratis is en de banden kosten mij €90,- per stuk voor de 2 banden betaal ik €180,- Continental AllSeason banden met 2 nieuwe ruiterwissers voor en achterkant €50,- totaal zit ik op €562,-
Op zaterdag 27 november heb ik een proefrit met de nieuwe Toyota Yaris Cross SUV. Ik ben er heel benieuwd naar en kijk er naar uit. Ik ga ook een proefrit maken met de nieuwe Toyota Ayo X als dat eenmaal beschikbaar komt.
Gigabyte X570 Aorus Pro, Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - Seasonic Platinum 860w V2 - 32GB DDR4 3600MHz C16 (2x16) - Gigabyte GeForce RTX 4090, 24GB, Gaming OC - Samsung 980 Pro 1TB - Gigabyte M32U 4K/144Hz - 55 inch OLED - Samsung Watch Ultra 47mm- S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB- Buds 3 Pro
Op zaterdag 27 november heb ik een proefrit met de nieuwe Toyota Yaris Cross SUV. Ik ben er heel benieuwd naar en kijk er naar uit. Ik ga ook een proefrit maken met de nieuwe Toyota Ayo X als dat eenmaal beschikbaar komt.
Als je toch met proefritten bezig bent : doe jezelf een plezier en maak ook enkele proefritten met een aantal electrische wagens (ik raad je in elk geval de KIA Ev6 aan in deze!!!!) - Je verliest niks met dergelijke proefritten en je zou wel eens versteld kunnen staan 😉
Een hoop fabrikanten gaan nu toch weer vol op inzetten op verbrandings motoren.
Electrische auto's zijn hoe dan ook vele malen vervuilender dan een Benzine auto, als 2 keer zo veevuilend bij de productie, waardoor je minimaal 110.000km moet rijden met een electrische auto totdat hij schoner is dan een benzine auto maar...
daarbij word niet mee genomen de overmatige banden slijtage 3 keer to 5 keer zo veel als van een brandstof auto (bij 10.000km word door de dealer al gekeken of de banden niet binnen kort moeten worden vervangen!) wat dus zorgt voor extra vervuiling omdat je veel eerder nieuwe banden nodig hebt + de rubber slijtage deeltjes die in het milieu terecht komen.
Maar nog erger, het recyclen van de accu's, A: het is 2 keer zo duur om een accu te recyclen als een nieuwe te produceren, maar nog erger is dat het recyclen van de accu 4 keer vervuilender is dan een hele nieuwe accu produceren.
Daardoor is onder aan de streep een electrische auto dus nooit schoner als de gemiddelde brandstof auto, ook al zou je er 500.000km mee halen.
Dan zijn er ook nog fabrikanten die super zuinige of schonere technologie ontwikkelen voor verbrandings motoren, en er vervolgens zelfs niks mee doen, en het dan ook blokkeren voor andere fabrikanten...
Edit: 110 moest 110.000 zijn
@whitesnake dit zijn pure onzin argumenten. Tevens werk je met cijfers van jaren geleden... Banden van een EV gaan nagenoeg even lang mee tenzij je er gekke dingen mee gaat doen (zelfde geldt voor elke wagen... Doe je gekke dingen dan zijn ze snel versleten).
Batterijen zijn ondertussen geëvolueerd. Er wordt bij de nieuwe types geen cobalt meer gebruikt (bijvoorbeeld) ... Tevens worden 'versleten' batterijen van EV's nu ingezet voor thuisbatterijen.
Wat trouwens bij al deze 'vervuilingscijfers' altijd vergeten wordt is dat olie tot brandstof verbouwd moet worden waarbij... JAWEL : cobalt gebruikt wordt... Daarna moet die lekkere brandstof steeds vervoerd worden met 'extreem vervuilende tankers' ... En dit voor de hele levensduur van de auto... DAT moet je ook meetellen waardoor onder de streep een electrische wagen vele malen minder vervuilend is dan eender welke brandstofwagen...
Betreffende het 'vol inzetten' op verbrandingsmotoren : toyota 'spreekt' er over om hier naar te kijken ... De enige reden die hiervoor bestaat is dat Toyota hun andere types wagen waar ze 'zogezegd' zover mee staan toch niet op punt krijgen... Dit zal ook betekenen als dit zich doorzet dat ze hier hun wagens alvast niet meer zullen kunnen verkopen en hun marktpositie in het gedrang komt... Kortom ze zullen dit niet zover laten komen.
Een belangrijk gegeven (voor europa) is wel dat ze dringend moeten stoppen met 'gascentrales en kolencentrales' voor electriciteit... De groene lobby snijdt daar nogal mee in hun eigen vingers omdat ze weigeren om hun anti-kerncentrale dogma te verlaten...
Ook nog betreffende de accu's : als je je electrische wagen goed verzorgt (lees : laden zoals aangeraden) dan gaan de accu's volgens de huidige cijfers 'gemiddeld' minstens 16 jaar mee waarna ze nog steeds 80% capaciteit blijken te hebben...
minimaal 110km moet rijden met een electrische auto totdat hij schoner is dan een benzine auto maar...
Je bedoeld 110 Mm?
Tevens worden 'versleten' batterijen van EV's nu ingezet voor thuisbatterijen.
Wat gewoon greenwashing is.
Banden van een EV gaan nagenoeg even lang mee tenzij je er gekke dingen mee gaat doen (zelfde geldt voor elke wagen... Doe je gekke dingen dan zijn ze snel versleten).
Nou, dat rare dingen doen is schijnbaar heel erg moeilijk te voorkomen als ik de gemiddelde Tesla zie rijden.
Wat trouwens bij al deze 'vervuilingscijfers' altijd vergeten wordt is dat olie tot brandstof verbouwd moet worden waarbij... JAWEL : cobalt gebruikt wordt...
Een minuscule fractie tov wat er naar accu's gaat, voor een veelvoud aan gereden km's. Maar je hebt inderdaad gelijkt daarmee.
Daarna moet die lekkere brandstof steeds vervoerd worden met 'extreem vervuilende tankers'
Nou primair gaat de ruwe olie in de tanker en wordt in land aan aankomst door de raffinaderij gehaald. Maar die schepen zijn inderdaad smerig qua brandstofverbruik.
En dit voor de hele levensduur van de auto... DAT moet je ook meetellen waardoor onder de streep een electrische wagen vele malen minder vervuilend is dan eender welke brandstofwagen...
Dat hangt dus af van hoeveel je er mee rijdt. Die politieauto's die in Rotterdam in de fik gegaan zijn hebben nu vast een betere levenscyclus analyse 'score' dan wanneer het E-auto's geweest waren.
Een belangrijk gegeven (voor europa) is wel dat ze dringend moeten stoppen met 'gascentrales en kolencentrales' voor electriciteit... De groene lobby snijdt daar nogal mee in hun eigen vingers omdat ze weigeren om hun anti-kerncentrale dogma te verlaten...
Gascentrales zijn ideaal qua snel kunnen opregelen als er opeens een zonsverduistering is en PV wegvalt. De kolencentrale in de Eemshaven is de schoonste en meest efficiëntie kolencentrale in de wereld. Slaat nergens op om die te sluiten terwijl er net over de grens nieuwe gebouwd worden die minder efficiënt zijn.
Ook nog betreffende de accu's : als je je electrische wagen goed verzorgt (lees : laden zoals aangeraden) dan gaan de accu's volgens de huidige cijfers 'gemiddeld' minstens 16 jaar mee waarna ze nog steeds 80% capaciteit blijken te hebben...
Capaciteit neemt af, efficiëntie neemt ook af; dus meer hitte generatie bij laden en ontladen. Dus steeds meer verloren energie. Die 16 jaar is ook maar gebaseerd op een voorspelling. Dingen doen zoals aangeraden is ook niet de praktijk bij mensen. Die Kabouter Wesley; uw eigen Kaka opeten is slechts een aanbeveling, geen wettelijke verplichting.
Ondanks al het gehaat op 'de ongevaccineerden' blijkt uit onderzoek dus keihard dat een groot deel van de bevolking niet meer aan ventileren doet 'want koud'. Zelfs in scholen ontbreekt het vaak aan frisse lucht, terwijl allang en breed bekend is dat dat de leerprestaties ook in de weg zit. Dus dingen doen zoals aangeraden... ja, haha.
Uiteindelijk is het onder de streep gewoon beter om met het OV te gaan of te gaan fietsen.
@whitesnake dit zijn pure onzin argumenten. Tevens werk je met cijfers van jaren geleden... Banden van een EV gaan nagenoeg even lang mee tenzij je er gekke dingen mee gaat doen (zelfde geldt voor elke wagen... Doe je gekke dingen dan zijn ze snel versleten).
Batterijen zijn ondertussen geëvolueerd. Er wordt bij de nieuwe types geen cobalt meer gebruikt (bijvoorbeeld) ... Tevens worden 'versleten' batterijen van EV's nu ingezet voor thuisbatterijen.
Wat trouwens bij al deze 'vervuilingscijfers' altijd vergeten wordt is dat olie tot brandstof verbouwd moet worden waarbij... JAWEL : cobalt gebruikt wordt... Daarna moet die lekkere brandstof steeds vervoerd worden met 'extreem vervuilende tankers' ... En dit voor de hele levensduur van de auto... DAT moet je ook meetellen waardoor onder de streep een electrische wagen vele malen minder vervuilend is dan eender welke brandstofwagen...Betreffende het 'vol inzetten' op verbrandingsmotoren : toyota 'spreekt' er over om hier naar te kijken ... De enige reden die hiervoor bestaat is dat Toyota hun andere types wagen waar ze 'zogezegd' zover mee staan toch niet op punt krijgen... Dit zal ook betekenen als dit zich doorzet dat ze hier hun wagens alvast niet meer zullen kunnen verkopen en hun marktpositie in het gedrang komt... Kortom ze zullen dit niet zover laten komen.
Een belangrijk gegeven (voor europa) is wel dat ze dringend moeten stoppen met 'gascentrales en kolencentrales' voor electriciteit... De groene lobby snijdt daar nogal mee in hun eigen vingers omdat ze weigeren om hun anti-kerncentrale dogma te verlaten...
Ook nog betreffende de accu's : als je je electrische wagen goed verzorgt (lees : laden zoals aangeraden) dan gaan de accu's volgens de huidige cijfers 'gemiddeld' minstens 16 jaar mee waarna ze nog steeds 80% capaciteit blijken te hebben...
IK gebruik de nieuwste cijfers, komen o.a. bij Polestar vandaan en is alles bij elkaar opgeteld.
Behalve dus wat er aan het einde van de levensduur van de accu's gebeurt, en die banden van een EV slijten wel heel veel harder als van een benzine auto ook al rijd je als een oud opa'tje, komt gewoon door het extra gewicht, als je er mee "sportief" gaat rijden gaan ze er helemaal snel aan.
Mijn collega heeft een Tesla, en die rijd er gewoon mee van werk naar huis en doet er helemaal geen gekke dingen mee, maar toch moeten er nu met net 30.000km nieuwe banden op.
Ze moeten ophouden met Gas en Kolen Centrales, maar ook ophouden met Windmolens! die dingen meppen heel veel vogels, vleermuizen en insecten kapot. Grote zonnenpanelen parken zijn ook slecht, zorgen voor heel veel warmt, zo veel dat bvb een musje wat er overheen probeert te vliegen dat ook niet meer haalt.
Kernenergie zou een oplossing kunnen zijn, maar er moet gewoon veel meer geld naar Thorium en Fusie reactor onderzoek, probleem is dat je dan geen geschikte stoffen over houd die geschikt zijn voor medische en/of militaire doeleinden.
Alleen India (snel groeiende energiebehoefte/beperkt budget) en Japan (Fukushima ramp) zijn echt bezig met Thorium
Ze moeten ophouden met Gas en Kolen Centrales, maar ook ophouden met Windmolens! die dingen meppen heel veel vogels, vleermuizen en insecten kapot. Grote zonnenpanelen parken zijn ook slecht, zorgen voor heel veel warmt, zo veel dat bvb een musje wat er overheen probeert te vliegen dat ook niet meer haalt.
PV op land is in Nederland echt absurd ja. Windmolens fijn op zee plempen. Dat vogelprobleem wordt al minder als je die wieken niet probeert te camoufleren. Zoals 1 wiek zwart verven; afname van 72% vogelbotsingen.
Vissers gaan wel altijd zeuren met windmolens op zee. Want die vissen liever de zee nu helemaal leeg... fundatie van windmolens doet ook een soort dienst als kunstkoraal, dus van wat ik er van begrijp verre van negatief voor het zeeleven.
Ze moeten ophouden met Gas en Kolen Centrales, maar ook ophouden met Windmolens! die dingen meppen heel veel vogels, vleermuizen en insecten kapot. Grote zonnenpanelen parken zijn ook slecht, zorgen voor heel veel warmt, zo veel dat bvb een musje wat er overheen probeert te vliegen dat ook niet meer haalt.
PV op land is in Nederland echt absurd ja. Windmolens fijn op zee plempen. Dat vogelprobleem wordt al minder als je die wieken niet probeert te camoufleren. Zoals 1 wiek zwart verven; afname van 72% vogelbotsingen.
Vissers gaan wel altijd zeuren met windmolens op zee. Want die vissen liever de zee nu helemaal leeg... fundatie van windmolens doet ook een soort dienst als kunstkoraal, dus van wat ik er van begrijp verre van negatief voor het zeeleven.
Ik begreep dat alle wieken een zwarte of andere donkere kleur geven voor 2/3 het probleem met vogel botsingen zou voorkomen, maar de wieken kunnen niet gaan dan veel minder lang mee doordat ze de hitte van de zon absorberen, maar hoe dan ook klappen vleermuizen en uilen er dan nog steeds tegen aan.
Aanleg van een windmolenpark op zee is wel (tijdelijk) zeer negatief voor het zee leven onder water, ernstige verstoring van de bodem en het geeft zo veel herrie dat vissen en zeezoogdieren er gehoorschade door oplopen tot op grote afstand nog, als het eenmaal staat dan komt er juist weer meer zee leven op af.
Windmolens zijn idd enorm belastend... Zonnepanelen kunnen een deel opvangen, maar zeker niet in de winter en savonds... Enige oplossing (eventueel aangevuld met PV panelen is kern / thorium centrales. Zeker geen gas of kolencentrales hoe 'clean' (ik heb nog ne zot paar jaar geleden over 'clean coal' horen roeptoeteren -- gewoon gezond verstand en je weet dat dit zever in pakskes is) ze ook 'zouden' zijn.
Bijkomend voor gas centrales zijn we veel te afhankelijk van modder russia (zoals deze herfst wel gebleken is)
maar hoe dan ook klappen vleermuizen en uilen er dan nog steeds tegen aan.
Midden op zee?
(ik heb nog ne zot paar jaar geleden over 'clean coal' horen roeptoeteren -- gewoon gezond verstand en je weet dat dit zever in pakskes is) ze ook 'zouden' zijn.
Er zijn wel degelijk gradaties, maar de term an sich roept bij leken inderdaad een plaatje op dat de inhoud niet dekt.
Niet alleen bij leken. De term is gewoon onwaar an sich. Als hij nu geroepen had 'cleaner coal then before' dan zou het eerder waar geweest zijn, maar coal is nooit 'clean'.
Als hij nu geroepen had 'cleaner coal then before' dan zou het eerder waar geweest zijn
Ik heb het nooit anders geïnterpreteerd 😉
Zondagavond nog prachtig door rood gereden met de fiets. Kwam helemaal niks aan, dus gewoon doorgereden. Kijk ik achterom; krijgt mijn richting groen. De auto die er toen aan kwam rijden kruiste dat en reed door rood. Conclusie; dat stoplicht is bullsh*t. Omdat ik door rood reed kon de auto later ook gewoon doorrijden. Was ik gestopt en dan gaan rijden toen het groen werd, had de auto ook moeten stoppen of ik was aangereden.
maar hoe dan ook klappen vleermuizen en uilen er dan nog steeds tegen aan.
Midden op zee?
Ja zeker, vleermuizen in ieder geval wel een aantal soorten, uilen een stuk minder, maar vis etende vogels en trek vogels wel heel veel.
Maar ze staan niet allemaal op zee natuurlijk, ze hebben in de flevopolder langs de A27 nu ook van e enorme dingen neer gezet die ook nog eens redelijk dicht op elkaar staan.
Bij de Toyota dealer aan het wachten op:
Ik heb gevraagd om als eerste APK te doen (verloopt 12 december 2021) en ik krijg dan tussendoor een verslagje, dan doe ik mijn Aygo met 186.890KM een grote beurt met o.a. nieuwe bougies.
De baliemedewerker bij de dealer heeft mij verteld dat als ik koelvloeistof en remvloeistof erbij wil is dit apart, wat ik heel vreemd vind. Is het niet dat er bij een grote beurt alle vloeibare vloeistoffen worden vervangen? Hij kwam door te zeggen dit ligt aan de kilometer van de auto's beurt.
Onderhoudsboekje afgegeven
Gigabyte X570 Aorus Pro, Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - Seasonic Platinum 860w V2 - 32GB DDR4 3600MHz C16 (2x16) - Gigabyte GeForce RTX 4090, 24GB, Gaming OC - Samsung 980 Pro 1TB - Gigabyte M32U 4K/144Hz - 55 inch OLED - Samsung Watch Ultra 47mm- S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB- Buds 3 Pro