Heb een topic aangemaakt zodat jullie mij een beetje kunnen volgen wat ik aan het doen ben met mijn Intel 9700KF build.
Ga niet uitleggen hoe je een pc in elkaar steekt, dat is overal wel te vinden op het i-net. (tweakers, hwi info / youtube you name it)
Dit topic is meer om te volgen.
Hieronder kan je er meer over vinden, waarom deze build en wat ik aan het zoeken was of vragen over had:
https://techfora.nl/viewtopic.php?t=38
https://techfora.nl/viewtopic.php?t=50
https://techfora.nl/viewtopic.php?t=37
https://techfora.nl/viewtopic.php?t=36
Het systeem word zoveel mogelijk gebouwd met budget componenten waar mogelijk. Dit systeem is ontstaan omdat ik graag een systeem erbij heb met een dvd-rom speler zodat ik vooral de oudere games waarvan ik nog games op cd-rom heb zou kunnen spelen met een wat modern systeem.
Nieuwe hedendaagse systemen hebben geen ruimte meer voor een dvd-rom speler Bedoeling is dat het windows 8.1 gaat draaien. Eventueel windows 10 erbij voor de nieuwere dingen en 8 voor de oudere dingen.
[ kan nog aangepast worden ]
Setup word:
Intel core i7 9700KF (nieuw gekocht, 2ehands was geen optie)
Arctic Freezer 34 eSports BioniX P-Fan Zwart/Wit (nieuw)
32 GB Corsair vengeance 3200 CL16 (had ik nog liggen)
Zotac RTX 2070 super gaming mini.
Asus Z370 maximus x Hero (wifi) moederbord. (2ehands) gedaan voor de Argb en extra pci-e lanes)
DVD Hitachi-LG GH24NS06 SATA
Kingston A2000 NVM-e 512GB SSD (had ik nog liggen)
Coolermaster Masterbox NR 600 (nieuw)
Phanteks AMP 650watt Gold PSU (nieuw)
[ kan nog aangepast worden ]
Ben rond 20:00 uur begonnen met me Intel 9700kf build. Moest daarvoor even wat plek vrij maken zodat ik daar kon gaan zitten.
Daarna heb ik eerst de situatie van de case fans bekeken. Standaard kwam er al 2 coolermaster fans erbij. Het zijn geen beste fans, maar verder wel gewoon stil. Heb besloten om gewoon helemaal basic te beginnen.. Wilde eerder al meteen LED of RGB fans erin zetten, alleen ik weet nog niet wat voor mij de beste keuze is.. De ene fans zijn goedkoper maar lelijk kleur beeld. En de andere zijn mooier maar erg aan de prijs.
Dus vooraf maar besloten om gewoon basic fans erin te zetten. De achterste die standaard in de behuizing zat, heb ik maar laten zitten. (wilde er in eerste instantie nog iets anders voor gaan zoeken.. Maar een tweede aanschaf heb ik snel weer afgeslagen.
Bij het uitzoeken van de case fans, begon eerder waarbij ik een cpu koeler nodig had voor mijn moederbord (voorheen de MSI Z370 tomahawk) maar vanwege de rare pci-e config een andere keuze gemaakt) Bij het zoeken naar een cpu koeler zat ik precies in de maand December waarbij de maand van vele kortingen is. De bedoeling was eigenlijk om er een cpu water koeler erin te zetten (zelf een WC erin zetten). Alleen voor nou zou het de totale build prijs meteen teveel opdrukken) dus vond dat ik tijdelijk beter af was met een goedkopere prima luchtkoeler.
Ben een tijdje wat wezen zoeken en zag dat de (hierbij gekozen bovenaan in de lijst) koeler in de aanbieding was. Ik kon ook kiezen voor de coolermaster hyper212 black edition.. Alleen deze laatste was wel wat duurder (zat volgens mij geen korting op) Ik heb verder nog de reviews gelezen van de Arctic koeler.. En stond erbij dat het een stille en goede koeler is. Vandaar ben ik voor deze koeler gegaan. (hij kan altijd later nog naar een andere build) en er is nog een optie om er een 2de bionix fan erbij te plaatsen voor meer koeling kracht)
Daarna ben ik verder gaan kijken en bij de arctic P14 pwm pst 140mm 2x fans uitgekomen. Ik ben voor deze fans gegaan met een radiator in het front op het oog (voor later) en ik denk dat het voor standaard gebruik prima wat frisse wind de behuizing in kan blazen. De 140mm heb ik gekozen omdat ik deze beter achter het frontpanel vind passen..
Het boodschappen lijst was:
2x arctic P14 pwm pst 140mm fans
1x koelpasta
1x arctic sports e34 cpu koeler
1x dvd -brander Hitachi-LG
Toen het installeren van de spullen. DVD speler zit vast in 1 beweging en 1 klik. Ik heb de middelste voor fan wel vervangen met 1 Arctic p14 pwm pst fan. De onderste moest er eigenlijk ook erop.. Maar zag later dat het een ander bevestigings systeem is met push-pins. En het probleem hierbij is dat het push-pin systeem wel op de standaard coolermaster fan werkt. Maar als je een alternatieve fan er wilt plaatsen je de kans hebt dat het niet gaat passen.. En in die situatie zit ik momenteel.. Dit komt omdat de arctic fan dus dikker is (heb dit nog niet na gemeten, maar vermoed 4 a 5mm dikker) en dan is de push-pin te kort. Ik ben er over aan het denken om onderaan het HDD rack eruit te halen, of verwijderbaar te maken.
Het grappige is dat het aan een kant het geschroeft zit en aan de andere kant het vast zit met popnagels. En het rack zou zijwaards verstelbaar zijn. (daar zitten extra gaten voor). Alleen dat gaat niet omdat vanwege die popnagels.
Omdat ik een tweede bestelling nog niet gedaan had. Had ik ook nog geen fans liggen voor bovenin te monteren. Hierop ben ik een beetje cheap gegaan (maakt ook eigenlijk niet uit als de fans maar stil zijn) En had nog 1x Coolermaster 140mm fan liggen van een andere CM kast.
Het mindere was dat er bij de behuizing geen extra fan schroefjes erbij worden geleverd. Dus had niks extra meer leggen. (krijg wel zilvere standaard bij de arctic p14 pwm pst 140mm fans, maar die vind ik niet zo mooi bij de build staan. Heb ik de opslag nog een gebruikte coolermaster storm trooper staan. En daar nog 4 fan schoefjes en 1 zelfde cm fan achterin eruit gehaald. Deze heb ik momenteel voor boven in gebruikt.
Toen ik het bracket los schroefde van het PCI-e slot systeem zag ik dat de kast standaard met schroefjes kwam. Aangezien de storm trooper nog goed was voor spare parts (bovenste paneel is heel plakkerig geworden). Ik dacht doe een mooie upgrade. Heb alle die schroefjes verwijderd en vervangen voor duim schroeven.
Nadat de fans erin zaten en de duimschroeven eraan toe had gevoegd kon het moederbord erin. Hierover kan ik eigenlijk weinig vertellen. Alleen dat het bord met de cpu geinstalleerd met cpu koeler op mijn bench tafel heeft gedraaid. Even gekeken of alles het deed. Daarna heb ik gelijk de bios nog een update gegeven (naar de een na laatste bios(dat standaard gedoe met windows 11 niet nodig). En dat bios voegde ook nog Resizable bar toe aan het bord. Voor de rest was het plaatsen van het moederbord een peule schilletje. Alles zat al op het bord. Dus kon het zo erin tillen en vast schroeven.
En daarna ben ik even paar minuten gestopt.. Toen ik daarna weer zin had.. De voeding erin gezet.. En nou ondertussen ben ik bezig om de kabels allemaal goed te geleiden en aan te sluiten.. Hierover later meer.
Nog wat fotos van hoe het er nou erbij staat:
MAIN RIG 🤣 😍 😋 🤩
AMD RYZEN 7 7700 - ASUS ROG STRIX X670E-F GAMING WIFI - G.SKILL FLARE X5 EXPO 32GB CL32-38 MT/s 6000 - CORSAIR H115i ELITE CAPELLIX - BE QUIET 650 WATT STRAIGHT POWER 11 - - [XFX] AMD RX 7900XT 20GB - KINGSTON FURY RENEGADE 1TB M.2- SAMSUNG 990 PRO 4TB M.2 - Dell S2721DGFA 1440P NANO IPS 165Hz DISPLAYPORT - CORSAIR CRYSTAL 680x
(cpus en geheugen omgewisseld) 2de pc blijft zo.. Eerste pc krijg andere cpu later en ander geheugen)
2de pc 😜
AMD RYZEN 7 7800x3d - MSI X670E TOMAHAWK WIFI - G.SKILL TRIDENT Z5 NEO RGB 32GB DDR5 6000 MHZ C30-38 - Asus PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB - 1TB KINGSTON PCIe 4x4 + 2TB KINGSTON RENEGADE PCIe 4x4 - MSI MAG CORELIQUID E240 BLACK
Fractal Design ION+ 660W PLATINUM - MSI MPG SEKIRA 100R - AM5 HYBRID GRAPHICS -
AOC 24G2U/BK 1080P, DISPLAYPORT
Huiskamer BAK
AMD ryzen 7 5700x - Gigabyte B550I Aorus PRO AX 1.3 - 32GB DDR4 3600Mhz G.skill - Inno3d RTX 3070 twin x2 LHR 8GB - Coolermaster elite 120
(word over 1.5 jaar veranderd naar Ryzen 7 7700 van hier boven en geheugen van hierboven. (alleen een ander moederbord nodig, wacht op de laatste mITX serie als Zen 6 uitkomt) misschien ga ik dan als nog voor een ouder B650 moederbord.)
Waarom ik deze componenten gekozen heb:
Intel core i7 9700KF
Ik heb deze nieuw gekocht omdat je bij een 2ehandse cpu (ingeval van overclocken)
niet weet wat er mee gebeurd is. Had geen IGPU nodig (omdat er geen drivers voor zijn in windows 8.1)
En de cpu was flink goedkoper in de aanbieding gekocht. De i9 9900K(f) was een flink stuk duurder en energie onzuiniger.
Arctic Freezer 34 eSports BioniX P-Fan Zwart/Wit (nieuw)
In de aanbieding gekocht tijdens de kerst dagen. De keuze is gebaseerd op prijsverhouding / kosten / prestaties / geluid / uiterlijk (wilde een zwarte uitziende koeler hebben.. Die Coolermaster Hyper 212 leek daar niet echt aan te voldoen, want de base zag er niet black uit, meer donker chroom ofzo
Moest deze hebben omdat er bij de cpu geen koeler erbij zat en ook niet erbij komt. En wilde toch wel iets beters hebben dan het boxed ding.
32 GB Corsair vengeance 3200 CL16
Had ik liggen liggen van mijn Ryzen build, echter was ik ze een tijd kwijt. Maar had toen al voor ander geheugen gekozen.
Kon de set verkopen, maar dat vond ik een beetje jammer (want je krijgt er dan flink minder voor terug 2ehands)
Zotac RTX 2070 super gaming mini.
Zat eerder in me ryzen build (maar daarin wilde ik een AMD kaart erin hebben (wachte er al lange tijd op)
Asus Z370 maximus x Hero (wifi) moederbord. (2ehands) gedaan voor de Argb en extra pci-e lanes)
Dit was eigenlijk een blamage 2ehandse van iemand op ebay overgekocht. (bij verkoop zaten er geen vrm koel blokjes meer erop en stonden er ook niet erbij bij verkoop. En dat had ik niet gezien toen ik hem al kocht (was de goedkoopste op ebay eigenlijk, maar heel goedkoop was het bord ook niet.) Het moest perse een Z370 bord zijn zodat het nog compatible is met windows 8.1 (de drivers heb ik er natuurlijk ook ervoor)
Had daarvoor al heel veel onderzoek gedaan naar een bord voor mijn eisen.. Maar weinig Z370 borden hadden al ARGB erop zitten (alleen high-end eigenlijk) Nieuw was niks meer te krijgen en ook de z390 borden ging er al mondjes maat er al uit. Na met contact met de verkoper gehad te hebben bleek de koelblokjes nog erbij te zitten.. Het plastic zat nog op de PCH koeler.. Maar toch zag het bord er netjes eruit.
DVD Hitachi-LG GH24NS06 SATA
Gewoon nieuw gekocht, had geen andere optie
Kingston A2000 NVM-e 512GB SSD
Was eigenlijk bedoeld voor een mini pc windows 7 build om eeproms uit te lezen en te backuppen op een compacte machine) (doe ook hobbyen aan retro pc / reperatie)
Alleen kreeg windows 7 niet werkend met nvm-e (heb wel een eigen startup dvd gemaakt) maar naar hoofdpijn toch maar ermee opgehouden.
Wilde er toch daarin een sata drive erin zetten, dus deze ssd had ik daarom eigenlijk over.. (ben niet kapot van deze budget ssd, maar als het werkt is het prima.
Coolermaster Masterbox NR 600 with odd
Heb ik nieuw moeten kopen, omdat ik geen kleinere behuizing had liggen waar een dvd drive in kan. En had een beperkt budget en vond deze
behuizing de beste keuze.
Phanteks AMP 650watt Gold PSU
In een kleine behuizing past geen grote voeding. Dus moest een compact voeding erin.
Aangezien ik deze niet heb liggen moest er een nieuwe komen.. Een 650watt om genoeg aan vermogen te hebben.
Wat ik nog wil upgraden (wat voor latere zorg is)
+ Denk eraan om iets van custom waterkoeling erin te maken (maar misschien doe ik er ook niks mee)
+ Uiterlijk wat verfraaien (led fans of RGB (even kijken wat het beste is)
+ Misschien over 3 a 4 jaar een RTX 3060TI of RTX 3070 erin (compatible met Resizable bar)
+ Ooit een SSD swap of een andere M.2 / sata ssds erin
+ Misschien PSU mod kabels.
Wat ik niet ga doen
- Nieuw geheugen er voor verkopen (kan nog altijd geheugen overzetten van een van mijn andere builds (DDR 4 geheugen genoeg momenteel)
- Weet het niet zeker, maar ga er denk ik geen mechanische schijven erin zetten (dan word het alleen nog maar SATA SSD drives)
- Moederbord vervangen (deze is wel prima zo)
MAIN RIG 🤣 😍 😋 🤩
AMD RYZEN 7 7700 - ASUS ROG STRIX X670E-F GAMING WIFI - G.SKILL FLARE X5 EXPO 32GB CL32-38 MT/s 6000 - CORSAIR H115i ELITE CAPELLIX - BE QUIET 650 WATT STRAIGHT POWER 11 - - [XFX] AMD RX 7900XT 20GB - KINGSTON FURY RENEGADE 1TB M.2- SAMSUNG 990 PRO 4TB M.2 - Dell S2721DGFA 1440P NANO IPS 165Hz DISPLAYPORT - CORSAIR CRYSTAL 680x
(cpus en geheugen omgewisseld) 2de pc blijft zo.. Eerste pc krijg andere cpu later en ander geheugen)
2de pc 😜
AMD RYZEN 7 7800x3d - MSI X670E TOMAHAWK WIFI - G.SKILL TRIDENT Z5 NEO RGB 32GB DDR5 6000 MHZ C30-38 - Asus PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB - 1TB KINGSTON PCIe 4x4 + 2TB KINGSTON RENEGADE PCIe 4x4 - MSI MAG CORELIQUID E240 BLACK
Huiskamer BAK
AMD ryzen 7 5700x - Gigabyte B550I Aorus PRO AX 1.3 - 32GB DDR4 3600Mhz G.skill - Inno3d RTX 3070 twin x2 LHR 8GB - Coolermaster elite 120
(word over 1.5 jaar veranderd naar Ryzen 7 7700 van hier boven en geheugen van hierboven. (alleen een ander moederbord nodig, wacht op de laatste mITX serie als Zen 6 uitkomt) misschien ga ik dan als nog voor een ouder B650 moederbord.)
Even om geen nieuw topic te maken. Uiteraard nog steeds niet af.. Maar dat was meer te verwijten dat ik met andere dingen bezig ben geweest dan de focus bij dit systeem lag. (informatie over het systeem staat hierboven, dus om alles opnieuw te typen is een hoop werk)(overigens zit er een RTX 3070 8GB erin, twijfel blijft om deze te gebruiken(kan wel altijd nog voor de beneden pc gebruikt worden waar de eisen niet heel hoog zijn en alleen maar casual games speel) Zal de kaart uiteraard eerst moeten uitproberen en zien of ik er blij van word of niet.
Systeem was overigens bedoeld (als ik dit nog niet uit gelegd had) om er eigenlijk oudere games op te zetten. (die op DVD staan)
Extra pctje om DVD versie van farming simulator (vooral oudere versies) erop te zetten. Meen te denken dat alleen alle STEAM versies gewoon werken op alle pcs.. Maar wilde liever met de giants software installatie medium werken, omdat deze software van je zelf altijd blijft.. En een steam versie op leenbasis is.(geen eigendom copy)
Ik heb ondertussen wel een behuizing gevonden die beter bij mijn wensen past. (overigens nog niet gekocht) wil eerst even zien wat ik met me huidige behuizing kan doen (nieuwe behuizing is een second option)
Waarom ik bij deze Intel coffee lake build ben gekomen kwam omdat ik nog chipset drivers vond voor windows 8.1 (wilde namelijk de oudere games op windows 8.1 laten draaien en voor dagelijkste dingen gewoon windows 10 LTSC erop knallen. Ik weet wel dat vanaf farming simulator 17 deze volgens mij wel gewoon op windows 10 zal draaien.. Van versie 2013 en 15 weet ik het niet zeker)(weet wel dat die op windows 7 draaien)
Zo was het eigenlijk dat Z370 platform het enige was waar ik dus nog chipset drivers er voor vond.(wel oude, maar goed prima om het te laten werken)
Kwam er dus ook achter dat er geen IGP drivers voor te vinden waren (daar moest je toch echt windows 10 voor hebben)
Vandaar ik destijds een Intel core 9700KF heb gekocht om dit zo te omzeilen. (ik snap dat deze processor rond de AMD ryzen 5 3600 presteerd)
Ik ben toch eigenlijk wel wat aan het twijfelen, en dat komt meer door..
- Moet ik windows 8.1 /7 eigenlijk nog wel gebruiken ? -> ik zou zeggen liever wel, omdat ik weet dat het erop werkt en ik ervaring met het OS heb.
- Twijfel ook om windows 7 of 8.1 te virtualiseren.. (is wel het meest veiligste, en zou het met een X570 moederbord (die ik immers toch niet meer ga gebruiken voor normaal gebruik.) kunnen gebruiken, en dan heb ik meteen ook pci-e 4.0 ssds. (snap dat het voor oudere games wellicht niet veel meerwaarde heeft.. Maar pci-e 4.0 ssds zijn in de huidige tijd makkelijker te vinden en zijn door door ontwikkeling wellicht ook beter geworden dan oudere ssds..
Ik las ook slechte dingen over virualiseren, omdat dit niet voor overal zeer goed werkt. Reden kan dan zijn dat je geen geluid hebt of andere vervelende problemen ervaart, dan je het op echte hardware en OS zou draaien.
Aan de andere kant dacht ik ook om er meer power in deze machine te stoppen zodat die nog langer mee kan gaan. (bedoel, systeem eisen groeien ook mee met de jaren) Heb straks zoiezo een Ryzen 7 5700x over en twee X570(s) moederborden en een hele boel geheugen.
Misschien is het een goed idee om het maximus moederbord te verkopen (weet dat die nog erg gewild zijn op de 2ehandse markt)
En dan iets met een AM4 systeem wat te gaan doen.(AM4 cpu is dan zelfs nog sneller en zuiniger dan het Intel platform.)
De te benodigde hardware is afhankelijk wat ik ga doen met het OS..
Heb wel wat zitten snuffelen voor werkende drivers.
https://www.amd.com/en/support/downloads/previous-drivers.html/chipsets/am4/x370.html
Zie dat je voor een x570 platform minimaal windows 10 nodig hebt.
Maar volgens eigen bevindingen, windows 7 zou moeten werken op een x470 platform? (al dan met een oudere chipset driver)
Mijn vraag is dan meer richting het vitualiseren van het systeem.. Is dit wel een goed idee? Zullen er dingen zijn die niet zullen werken, of een kans aanwezig zijn dat er problemen ontstaan..
Is het waarschijnlijk dan een beter idee om er dan een linux distro erop te zetten, en dan van het gezeik af te zijn dat windows 10 heet.
En dan zo windows 7 / 8.1 compatible games erop laten draaien.
Als ik weet wat ik mee kan kan ik ook voor mij zelf bedenken wel richting ik in moet slaan met de hardware..
MAIN RIG 🤣 😍 😋 🤩
2de pc 😜
Huiskamer BAK
Ik heb Win7 af en toe als virtual machine draaien, alleen om een oude datalogger te kunnen uitlezen.
I7 4790K
Ik heb Win7 af en toe als virtual machine draaien, alleen om een oude datalogger te kunnen uitlezen.
Ik ben er zelf achter dat je niet met elke vitual machine je hardware acceleratie hebt voor de videokaart.
Ik denk zelf dat een VM altijd k*t is als het gaat om gaming..
Ben aan het denken gewoon de linux route te bewandelen.. Want dan heb je geen last van OS / hardware eisen..
Heb je net een moederbord, draait er geen windows 8.1 er mee op..
Of aan de andere kant is je moederbord kwa techniek weer te out.
Ga denk ik gewoon maar me oude AM4 bord erin zetten.. Doet het overigens nog prima, dus waarom weg doen als het nog een ander doel kan dienen.
MAIN RIG 🤣 😍 😋 🤩
2de pc 😜
Huiskamer BAK
vitual machine ... hardware acceleratie
Daar heb ik ook nog naar gekeken; ik wou een oude versie van Sketchup installeren onder Win7. Daartoe moest de videokaart zijn drivers hebben. Toen kwam de melding dat de Nvidia-drivers volledige toegang tot het systeem moesten hebben en zodoende de veiligheid van mijn virtual machine in gevaar kwam. Toen heb ik er maar van afgezien 😥
I7 4790K