[RETRO] AMD Athlon ...

Meldingen
Alles wissen

[RETRO] AMD Athlon XP 2000+ (Aopen)

MSDOS Retro
(@msdos-retro)
Techfora Meester
AMD Athlon XP 2000+ (AOpen)

Moederbord: Aopen AK73 Pro (A)
CPU: AMD Atlon XP 2000+ (Socket A/462)
CPU koeler: Onbekend
Geheugen: 512MB (2x256MB SD-RAM PC133, CL3)
Videokaart: XFX GeForce 6200A 256MB DDR2 (AGP, DVI) PV-T44A-WANG
Harddisk: SD to IDE card met Samsung Evo 128GB SD-Card
Optische Drive(s): /
Geluidskaart: Onboard
Behuizing: Onbekend
Voeding: Chieftec si-a300p3
Diskdrive: 1,44MB
Besturingssysteem: Windows XP Ultimate

Dit systeem, tenminste het moederbord, kocht ik eind 2000/begin 2001. Dit was mijn 1e computer die ik zelf kocht, nadat mijn ouders er wel klaar mee waren en ik mijn eigen geld verdiende. Ik kocht deze tezamen met een AMD Duron 800, en 2 SD-RAM geheugenmodules van 32MB per stuk voor een totaal van 64MB. Vrienden en kennissen hadden in die tijd een P3-733/800, en ik wilde ook iets in dat niveau. Goedkoper dan een Pentium 3 was hij zeker...
Samen met mijn Pentium 200 MMX is deze ook naar familie gegaan later, en tegelijk zijn ze terug gekomen. De computer werkte nog naar behoren, maar al snel kwam de BIOS met een spraakbericht dat de CPU een probleem had. Jaja deze computer kan praten door de zogenaamde "Dr. Voice" toevoeging :) Deze melding kwam steeds vaker, totdat de PC helemaal niet meer naar de BIOS ging.

Op het bord bleken 2 condensators in slechtere staat, en stonden bol met een beetje lekkage. Het was een wilde gok of dit het probleem zou zijn. Online deze condensatoren gevonden en besteld. Ik had geen ervaring met solderen aan mijn moederborden, maar wat had ik in deze nog te verliezen? Uiteindelijk de condensatoren verwijderd en nieuwe terug gesoldeerd. Daarna aangesloten, en ik had meteen weer een systeem wat bootte naar de BIOS.

Ik wilde het moederbord wel voorzien van een betere CPU, dus op zoek gegaan naar een andere CPU en vond de Athlon XP 2000+ goedkoop op een 2dehands site.Deze draait nu als een tierelier

Todo's:
1. Zoeken van AOpen en AMD Athlon XP Casebadges
2. Zoeken naar een Aopen CD/CD-R/DVD-RW drive
3. Zoeken naar een witte 1.44MB Diskdrive

Foto's volgen!

Ik ben verhuisd naar Technologyinsider.nl 😀

Citeren
Topic starter Geplaatst : 15 januari 2024 22:55
Onderwerp trefwoorden
MSDOS Retro
(@msdos-retro)
Techfora Meester