De leeftijd van mijn computer had tegelijkertijd met mijn banksaldo een nieuw record bereikt en na bijna 12 jaar was ook wel tijd voor een upgrade. Filmpje kijken naast het gamen (oude strategie spellen) werd soms zelfs al te veel gevraagd en toen kwamen er ook net een aantal goede aanbiedingen langs.
[paar foto's nog toevoegen]
Het samengevatte keuzeproces;
♦Welke CPU
AMD heb ik eigenlijk al snel uitgesloten vanwege de toch wel steeds terugkerende problemen met moederborden, geheugencompatibiliteit, standbyverbruik etc. etc. etc. De onderbuik regeert!
De 13e scoort toch een flink stukje beter dan de voorlopers uit de 12e generatie. Het liefst heb ik weer een overklokbaar exemplaar om toch wat mogelijkheden te hebben om er einde levensduur nog wat meer uit te persen. Dan blijven de i5-13600K, i7-13700K en i9-13900K over. Die laatste kon direct van de lijst want ik hoef geen straalkachel erbij. Tussen de i5 en de i7 heb ik uiteindelijk voor de i5 gekozen, eigenlijk ook vanuit het idee dat die nog wel met een luchtkoeler te doen. Van mijn i5-2500K heb ik soms spijt gehad; dat ik geen i7-2600K gekocht had. De tijd gaat het leren of dat hier weer van toepassing gaat zijn...
♦GPU
Ik speel momenteel geen nieuwe games die een snelle GPU vereisen, dus de EVGA GTX 1070 uit 2016 gaat mee. Nog drie jaar garantie resterend..
♦PSU
Ik heb een nog prima Corsair AX760. Alhoewel ik net even keek hoe oud die is... tien jaar. Hoe dan ook; die heb ik ook meegenomen
♦Mobo
Dankzij MZw kwam ik er achter dat Asus een Cashback actie had lopen. Ik twijfelde tussen een H770 en Z790 moederbord (of 1 serie ouder, maar gedoe met compatibiliteit). Met de cashback was het Z-bord opeens maar een paar euro duurder dan het H-bord, dus de keuze voor het Z-bord was simpel. De DDR5 variant was ook goedkoper dan de DDR4 variant wat de meerprijs voor DDR5 toch flink dempte. Ik wilde sowieso 7.1 analoge audio output kunnen hebben zonder de front aansluitingen of microfoon ingang oid te verliezen. Lang verhaal kort; de asus TUF GAMING Z790-PLUS WIFI
♦RAM
Ik ben niet van het afsluiten en wel van het open laten staan van dingen als Firefox met 50 tabbladen of Solidworks (CAD pakket) met een leuke assembly open. Dat lust allemaal erg graag een grote slok RAM, dus de keuze rondom 32GB was niet of het 16 of 32 moest worden maar of het 32 of 64 moest worden. Uiteindelijk had Alternate.de opeens een hele leuke deal op een setje Kingston KF560C32RSK2-64 (2x32GB DDR5-6000 Cl.32) waarmee de meerprijs tov 32GB heel klein werd, dus het is 64GB geworden.
♦SSD;
Samsung komt er niet in; domme privacy schendende opgedrongen software. Al jaren zonder enig probleem Crucial SSD's gekocht voor mijzelf en uitgebreide familie en nog nooit 1 uitval gehad. Toevallig had Amazon een leuke aanbieding, dus het is een Crucial P5 Plus 2TB geworden.
♦Wel of geen nieuwe kast
In principe was de Corsair 550D nog prima. Maar als ik de kast zou meenemen had ik een bijna compleet systeem over... zonder kast. Samen met wat beperkte front I/O, rammelende zijpanelen, domgeplaatste deur en nog wat andere kleine ergernissen hebben me doen besluiten om een Fractal Design Define R5 te kopen. Dus een 'oude' kast nieuw gekocht en wel vanwege de 5,25" bays.
♦CPU koeler;
Beetje rondgekeken, het lijkt erop dat margineel beter dan een Mugen wel te koop is, maar de meerprijs is vaak enorm. Voorgaande PC's ook Scythe Mugen CPU koelers gehad zonder enig probleem, dus dit weer herhaald.
^Het oude systeem, na een ronde stof uitblazen en vervolgens verwijderen van de voeding. En ja; dat is inderdaad rubber U profiel aan de rand van het gat waar oorspronkelijk een fangrille zat. Die fangrille was dom ontworpen (te restrictief en te dicht op de fan) dus die heeft verloren van de kniptang.
^De nieuwe CPU in zijn socket. Wat een formaat!
Ik snap alleen niet helemaal waarom er nou een "CPU Socket lever protector" om het hendeltje zat. Wat een rare frats; gewoon een dom stuk plastic wat als je het niet weghaalt (wat het boekje wel netjes voorschrijft) je koeler in de weg zit. Maar ok.
^Het nieuwe moederbord, CPU, RAM, SSD samen met de oude voeding en videokaart in de nieuwe Fractal Design R5. Asus... waar is mijn Q-Connector !? Het viel op zich wel mee, want de opbouw van moderne kasten waar je nog ruimte hebt onder het moederbord maakt monteren van de front panel stekkertjes toch een stuk makkelijker.
En oh Asus; dat stuk schuim wat bij een enkelzijdige M.2 op het blokje geplakt moet worden ver voorkoming van doorbuiging... waarom plakt de plaklaag daarvan beter aan de beschermfolie dan aan het schuim?
^RAM
^Dozen 😛
HDD's en ODD's moet ik nog migreren. Misschien ga ik wel eea. nieuw kopen. Omdat ik nog mijn oude GTX 570 en een voeding (Corsair HX650w) had liggen is het oude systeem ook volledig operationeel, dus ik kan m'n tijd er voor nemen.
Grote ergernis was de Windows installatie. Ik wil gewoon een besturingssysteem. Ik wens NIET een lokale zoekopdracht te delen met het web, ik wil geen recepten of reissuggesties in mijn start menu. Wat een bloat. En de helft er van kun je alleen met registry keys uitbannen. Bah.
Snelheid; ja, heel fijn. Rommel unzippen gaat gemakkelijk 5+ x zo snel. Downloaden met 100 MB/s terwijl er nog wat installers lopen resulteerd maar in <20% CPU belasting. De i5-2500K verzoop daar in.
En nu even nadenken wat ik met mijn oude systeem ga doen. Voor dual-monitor use moet er wel een andere videokaart in, want de GTX 570 is een kachel bij gebruik van twee schermen. Die gaat niet terug naar z'n 2D idle mode...
Van mijn i5-2500K heb ik soms spijt gehad; dat ik geen i7-2600K gekocht had. De tijd gaat het leren of dat hier weer van toepassing gaat zijn...
Ik heb ze beiden gehad (althans heb ze nog liggen)
In de tijd van HWI waren ze allemaal zo te spreken over de i5 2500K
Meer cores had je volgens hun niet nodig.
Maargoed de 2600K heeft het wel een stuk langer volgehouden en was echt de betere koop.
MAIN RIG 🤣 😍 😋 🤩
AMD RYZEN 7 7800x3d - ASUS ROG STRIX X670E-F GAMING WIFI - CORSAIR H115i ELITE CAPELLIX - BE QUIET 650 WATT STRAIGHT POWER 11 - G.SKILL TRIDENT Z5 NEO RGB 32GB DDR5 6000 MHZ C30-38 - [XFX] AMD RX 7900XT 20GB - KINGSTON FURY RENEGADE 1TB M.2- SAMSUNG 990 PRO 4TB M.2 - Dell S2721DGFA 1440P NANO IPS 165Hz DISPLAYPORT - CORSAIR CRYSTAL 680x
2de pc 😜
AMD RYZEN 7 7700 - MSI X670E TOMAHAWK WIFI - G.SKILL FLARE X5 EXPO 32GB CL32-38 MT/s 6000 - AMD RADEON RX 6700 XT 12GB - 1TB KINGSTON PCIe 4x4 + 2TB KINGSTON RENEGADE PCIe 4x4 - MSI MAG CORELIQUID E240 BLACK
Phanteks ION+ 660W PLATINUM - MSI MPG SEKIRA 100R - AM5 HYBRID GRAPHICS -
AOC 24G2U/BK 1080P, DISPLAYPORT
Huiskamer BAK
AMD ryzen 7 5700x - Gigabyte B550I Aorus PRO AX 1.3 - 32GB DDR4 3600Mhz G.skill - Inno3d RTX 3070 twin x2 LHR 8GB - Coolermaster elite 120
Nice.
leuk veslag en dito PC 😉
Leuke upgrade, idd geen Samsung maar Crucial 👍
Ben zelf ook geen fan van samsung ssds meer.
De reden heeft TS zelf al aangehaald.
En had eerder nog een 2TB 980PRO gekocht.. Haalt helemaal ze opgegeven snelheden niet..
Terwijl een Kingston Fury renegade wel tegen de gehaalde snelheden aan zit.
MAIN RIG 🤣 😍 😋 🤩
AMD RYZEN 7 7800x3d - ASUS ROG STRIX X670E-F GAMING WIFI - CORSAIR H115i ELITE CAPELLIX - BE QUIET 650 WATT STRAIGHT POWER 11 - G.SKILL TRIDENT Z5 NEO RGB 32GB DDR5 6000 MHZ C30-38 - [XFX] AMD RX 7900XT 20GB - KINGSTON FURY RENEGADE 1TB M.2- SAMSUNG 990 PRO 4TB M.2 - Dell S2721DGFA 1440P NANO IPS 165Hz DISPLAYPORT - CORSAIR CRYSTAL 680x
2de pc 😜
AMD RYZEN 7 7700 - MSI X670E TOMAHAWK WIFI - G.SKILL FLARE X5 EXPO 32GB CL32-38 MT/s 6000 - AMD RADEON RX 6700 XT 12GB - 1TB KINGSTON PCIe 4x4 + 2TB KINGSTON RENEGADE PCIe 4x4 - MSI MAG CORELIQUID E240 BLACK
Phanteks ION+ 660W PLATINUM - MSI MPG SEKIRA 100R - AM5 HYBRID GRAPHICS -
AOC 24G2U/BK 1080P, DISPLAYPORT
Huiskamer BAK
AMD ryzen 7 5700x - Gigabyte B550I Aorus PRO AX 1.3 - 32GB DDR4 3600Mhz G.skill - Inno3d RTX 3070 twin x2 LHR 8GB - Coolermaster elite 120
Van mijn i5-2500K heb ik soms spijt gehad; dat ik geen i7-2600K gekocht had. De tijd gaat het leren of dat hier weer van toepassing gaat zijn...
Ik heb ze beiden gehad (althans heb ze nog liggen)
In de tijd van HWI waren ze allemaal zo te spreken over de i5 2500K
Meer cores had je volgens hun niet nodig.Maargoed de 2600K heeft het wel een stuk langer volgehouden en was echt de betere koop.
Tja, bij aanschaf in 2011 ging ook niemand er vanuit dat de ontwikkelingen de jaren erna zo langzaam zouden gaan. Als je in 2011 vijf jaar terug keek zag je een Core 2 Duo E6600 die een dikke 50% duurder was en nog niet 1/4e zo snel. Ofwel; in vijf jaar tijd voor 2/3e het geld vier keer zoveel prestaties. Als die lijn doorgezet zou zijn had iedereen achteraf gelachen om de kopers van een 2600K.
Als je echter in de toekomst kon kijken en je keek vijf jaar vooruit dan zag je en i5-6600K die 50% duurder en 50% sneller was...
Ik heb in latere jaren op HWI ook wel geschreven dat die i7-2600K eigenlijk de betere koop was, al was het maar gezien de 2e hands waarde. Zo'n beetje de gehele oorspronkelijk meerprijs (in absolute euro's) bleef behouden op de 2e hands markt. Al is dat er ondertussen ook wel af.
Dat is een hele mooie upgrade. Op mijn tijdstip van aankoop waren de Z790-borden behoorlijk duur en op mijn MSI B760 bord zat een cashback. Ook de 13700 was € 40,- goedkoper dan de 13700K. Dat maakte het prijsverschil met een 13600K/Z790 erg klein. Ik denk niet dat je met een 13600K tekort gaat komen, want je hebt nog altijd 14 cores en 20 threads, Dat is een hele forse upgrade.
Ik heb nog wel gekeken naar de Samsung 980 Pro, maar ik zag ook opvallend veel uitval. Uiteindelijk dus de Kingston KC3000 gekozen, die ook erg snel is.
Veel plezier met je nieuwe build!
Heb je met je ram goed uitgekozen, kan je sowieso een langere tijd mee vooruit. Ik zelf heb persoonlijk weinig problemen gehad met AMD moederborden.
Verder erg nette build!
Dat is een hele mooie upgrade. Op mijn tijdstip van aankoop waren de Z790-borden behoorlijk duur en op mijn MSI B760 bord zat een cashback. Ook de 13700 was € 40,- goedkoper dan de 13700K. Dat maakte het prijsverschil met een 13600K/Z790 erg klein. Ik denk niet dat je met een 13600K tekort gaat komen, want je hebt nog altijd 14 cores en 20 threads, Dat is een hele forse upgrade.
Ik heb nog wel gekeken naar de Samsung 980 Pro, maar ik zag ook opvallend veel uitval. Uiteindelijk dus de Kingston KC3000 gekozen, die ook erg snel is.
Veel plezier met je nieuwe build!
Ja, net een momentopname. Door de cashback was bij mij het Z-bord maar €3 duurder ofzo dan het H-bord en dan kreeg je er nog een betere audio chip voor terug ook en nog wat ander klein grut. Ik keek ook eerst naar DDR4, maar de DDR5 variant van het moederbord was goedkoper en toen Alternate met de aanbieding op die set DDR5 kwam viel de meerprijs heel erg mee.
Ik had alleen de SSD wat later moeten kopen, of alles eerder in elkaar moeten zetten. Die SSD is tijdens het wachten nog twee tientjes verder gezakt.
Met de i5-2500K had ik steeds vaker dat ik tijdens het gamen de Youtube clip ernaast moest pauzeren, daar zou een i7 wellicht bij helpen. Maar ik had het idee dat de i5-13600K en i7-13600K dichter bij elkaar zitten dan de i5-2500 en i7-2600K.
Heb je met je ram goed uitgekozen, kan je sowieso een langere tijd mee vooruit. Ik zelf heb persoonlijk weinig problemen gehad met AMD moederborden.
Verder erg nette build!
Ja, RAM prijzen zakken soms ook niet of nauwelijks, dus dan maar net zo lief direct vanaf het begin genieten 😛
Die meegeleverde Fractal fans klinken wel alsof ze aangedreven worden door een traktormotor...
Zijn ook geen PWM, dus misschien knikker ik ze er wel uit voor iets beters.
Noctua? Al zijn de kleuren daarvan niet zo gepast. Be quiet fans ben ik persoonlijk voorstander van.
Noctua? Al zijn de kleuren daarvan niet zo gepast. Be quiet fans ben ik persoonlijk voorstander van.
Noctua heeft ook zo'n grijze Redux serie. Daarvan heb ik er eentje in de server zitten. Maar ze hebben tegenwoordig ook volledig zwarte fans.
Maar de kast heeft toch geen raam. Desondanks zijn de nieuwe onderdelen wel een goeie kleurenmatch, net zoals de vorige build ook een goede match was (zwarte DIMMs in zwarte sloten, blauwe DIMMs in blauwe sloten).
Huh, dit staat in de retro hoek? Moet dan eigenlijk verplaatst worden naar
Home > Forum > Computers & Componenten > Build Logs
Aangepast*
Veel plezier met je nieuwe pc 😀
Welke koelpasta heb je gebruikt tussen CPU en koelert?
Staat die M.2-reep op de foto van je nieuwe pc? Ik zie hem niet.
I7 4790K
Veel plezier met je nieuwe pc
Welke koelpasta heb je gebruikt tussen CPU en koelert?
Staat die M.2-reep op de foto van je nieuwe pc? Ik zie hem niet.
De met de koeler meegeleverde pasta; voor het eerst voor een desktop voor eigen gebruik
De M.2 SSD zit onder het koelblok wat tussen CPU en GPU zit, dus die is niet meer zichtbaar.