Vandaag heb ik de nieuwe ASUS RT-BE92U (2025) router ontvangen. Hiermee vervang ik mijn Linksys EA6400 dat ik sinds medio 2013 in gebruik heb. Wat een mooie router en ik heb nu WPA3 beveiliging + mijn S24 Ultra van mij zelf en de S24 Ultra van mijn vrouw via Wi-Fi 7 6GHz. Draadloos haal ik nu wel boven de 400Mbit/s. Draadloos Linksys EA6400 beperkt tot 140Mbit/s op 5GHz. Via de kabel haal ik wel 400Mbit/s. Ook is mijn ASUS bijgewerkt naar nieuwste firmware.
Mijn LG OLED65B42LA 65-inch TV via 5GHz verbonden en mijn tablet Tab S10+ Wi-Fi 6e 6GHz (toch Wi-Fi 7)
Ik heb Ziggo 2-in-1: Wi-Fi Middel 400Mbit/s download en 40Mbit/s uploaden met TV-Start Interactieve TV via CI+ 1.3 kaartje.
Mijn oude router:
Mijn nieuwe router:
Resultaat met Linksys EA6400 draadloos 5GHz via S24 Ultra:
Resultaat ASUS RT-BE92U draadloos Wi-Fi 7 via 6GHz via S24 Ultra:
CAT6a kabel naar de computer
Draadloos Galaxy Tab S10+ Wi-Fi 6e via 6GHz:
foto's:
Ik neem aan dat je bij deze tests naast de router staat.
Of de router echt goed is merk je aan hoeveel snelheid je overhoud op grotere afstand.
Ik merk bijvoorbeeld dat ik met mijn nieuwe Frtiz 5530 fiber veel minder bereik heb dan met mijn vorige 7590 cable.
Verder is nu jouw internet snelheid de bottleneck, je zou ook eens kunnen kijken wat de echte snelheden zijn tussen de verschillende devices.
Bij Fritzbox kan je dit zien als je inlogt bij de router:
Vandaag heb ik de nieuwe ASUS RT-BE92U (2025) router ontvangen. Hiermee vervang ik mijn Linksys EA6400 dat ik sinds medio 2013 in gebruik heb. Wat een mooie router en ik heb nu WPA3 beveiliging + mijn S24 Ultra van mij zelf en de S24 Ultra van mijn vrouw via Wi-Fi 7 6GHz. Draadloos haal ik nu wel boven de 400Mbit/s. Draadloos Linksys EA6400 beperkt tot 140Mbit/s op 5GHz. Via de kabel haal ik wel 400Mbit/s. Ook is mijn ASUS bijgewerkt naar nieuwste firmware.
Mijn LG OLED65B42LA 65-inch TV via 5GHz verbonden en mijn tablet Tab S10+ Wi-Fi 6e 6GHz (toch Wi-Fi 7)
Ik heb Ziggo 2-in-1: Wi-Fi Middel 400Mbit/s download en 40Mbit/s uploaden met TV-Start Interactieve TV via CI+ 1.3 kaartje.
Mijn oude router:
Mijn nieuwe router:
Resultaat met Linksys EA6400 draadloos 5GHz via S24 Ultra:
Resultaat ASUS RT-BE92U draadloos Wi-Fi 7 via 6GHz via S24 Ultra:
CAT6a kabel naar de computer
Draadloos Galaxy Tab S10+ Wi-Fi 6e via 6GHz:
foto's:
Ik neem aan dat je bij deze tests naast de router staat.
Of de router echt goed is merk je aan hoeveel snelheid je overhoud op grotere afstand.
Ik merk bijvoorbeeld dat ik met mijn nieuwe Frtiz 5530 fiber veel minder bereik heb dan met mijn vorige 7590 cable.
Verder is nu jouw internet snelheid de bottleneck, je zou ook eens kunnen kijken wat de echte snelheden zijn tussen de verschillende devices.
Bij Fritzbox kan je dit zien als je inlogt bij de router:
Ik woon in een tweekamerappartement 65m2. Overal waar ik in huis ga is het bereik goed. In de slaapkamer en hal ect. De router staat centraal opgesteld. Ik haal meer dan de beloofde snelheid van 400mBit/s
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4- Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB
Ik woon in een tweekamerappartement 65m2. Overal waar ik in huis ga is het bereik goed. In de slaapkamer en hal ect. De router staat centraal opgesteld. Ik haal meer dan de beloofde snelheid van 400mBit/s
Dan is bereik geen issue.....
Bij mij is het 180m2, dan lukt het zonder repeater niet om in het hele huis boven de 300 te komen.
met de 7590 had ik echter in de tuin ook goed bereik, met de 5530 niet meer.
Maar het gaat hier om jouw router, ik verwacht van zo'n duurdere router dat je minimaal 2,4 Gbit haalt over korte afstand
Dan is het ook logish dat jij die 400Mb die binnenkomt ook overal haalt.
Ik woon in een tweekamerappartement 65m2. Overal waar ik in huis ga is het bereik goed. In de slaapkamer en hal ect. De router staat centraal opgesteld. Ik haal meer dan de beloofde snelheid van 400mBit/s
Ja dat is niet zo raar. Zeker ook nog geen dragende muren binnen die 65 m2?
Bij mij is het 180m2, dan lukt het zonder repeater niet om in het hele huis boven de 300 te komen.
Bij gelijkzijdig vierkant is 180 m2 maar 66% meer afstand van center naar uithoek dan 65 m2
Maargoed, in Nederland en 180 m2 is normaliter meerdere lagen. En met gewapend betonnen vloeren...
met de 7590 had ik echter in de tuin ook goed bereik, met de 5530 niet meer.
Bij dezelfde beglazing? Want de HR++(+) met hun metalen coating zijn desastreus qua wifi doorlaten.
Bij gelijkzijdig vierkant is 180 m2 maar 66% meer afstand van center naar uithoek dan 65 m2
Maargoed, in Nederland en 180 m2 is normaliter meerdere lagen. En met gewapend betonnen vloeren...
Die 180m2 is 2 lagen, komt nog kelder en zolder bij maar die gebruik ik niet.
Gelijkzijdig vierkant is het zeker niet, meer een kruisvorm.
Oude duitse vakwerk villa uit 1924, geen idee wat ze allemaal gebruikt hebben maar beton zeker niet.
Bij dezelfde beglazing? Want de HR++(+) met hun metalen coating zijn desastreus qua wifi doorlaten
Die beglazing stamt uit 1995, is wel dubbel maar nog niet eens HR denk ik zo.
Heb hier energielabel Z...
Die 5530 is gewoon minder krachtig dan de 7590.
Dat is dan H toch?
Overigens grappig. In Duitsland gaat het van A tm H, in Nederland van A++++ tm G. Maar als je in Nederland D hebt... is het in Duitsland al H, als ik het goed begrijp.
@forum-m8
Ja, de H van hele hoge energie kosten...
Kleine 300 euro per maand, en dan zijn we heel zuinig.
Verwarmen slechts de woonkamer, badkamer en mijn home office.
Ik ga echter binnenkort weer terug naar Nederland, morgen een bezichtiging van een A++ huis
Heb ik nog maar 65 euro per maand aan energie kosten.
Waar ik woon is B label. De airco heb ik net vorige week uitgezet; heeft iets van 6 maanden aangestaan. Stookseizoen is een keer vijf weken...
Label alleen zegt geen drol. Zeker met de wat oudere labels kun je met een stapel zonnepanelen en wat nieuw glas een jaren '70 huis naar A(+) trekken. De invloed van zonnepanelen op het labels is als het goed is nu wel wat gedempt. Er is in de label letters ook geen onderscheid tussen kale jaren '(19)00 huizen en jaren '30 huizen. Wat compleet gelul is, want de steensmuur is in de praktijk veeel slechter dan de lege spouwmuur uit de jaren '30.
Let ook op dat er alom fraude met labels is. Maar... zegt de overheid; degene die het label heeft aangeschaft mag klagen... en dat is in de praktijk altijd de verkoper, en die heeft natuurlijk belang bij een foutief te gunstig label.
Ik heb het laatste jaren heel wat energielabels voorbij zien komen... er waren er met glas oppervlakken in blinde muren... er was er eentje met Rc waarden van 1,69 terwijl het gewoon een lege jaren '50 spouwmuur was (= Rc van 0,3) etc.
Lekkende woningscheidende spouwmuren die als schoorsteen de warmte onder de dakpannen dumpen worden geheel buiten beschouwing gelaten, etc. etc.
Het hele overheidsapparaat was er tot voor kort op ingesteld om maximale zonintrede te faciliteren. Het gevolg is dat aan al die nieuwe woningen airco's worden opgehangen omdat het niet te harden is. Maarja... grote raamoppervlakken op het zuiden werden beloond in het label.
De Aziaat naast mij stookt ook voor mij... en als ik toevallig buiten sta en hij doet z'n deur open... kan ik het ruiken, dus z'n ventilatiebox zal het ook wel niet meer doen...
Ik woon in een tweekamerappartement 65m2. Overal waar ik in huis ga is het bereik goed. In de slaapkamer en hal ect. De router staat centraal opgesteld. Ik haal meer dan de beloofde snelheid van 400mBit/s
Ja dat is niet zo raar. Zeker ook nog geen dragende muren binnen die 65 m2?
Bij mij is het 180m2, dan lukt het zonder repeater niet om in het hele huis boven de 300 te komen.
Bij gelijkzijdig vierkant is 180 m2 maar 66% meer afstand van center naar uithoek dan 65 m2
Maargoed, in Nederland en 180 m2 is normaliter meerdere lagen. En met gewapend betonnen vloeren...
met de 7590 had ik echter in de tuin ook goed bereik, met de 5530 niet meer.
Bij dezelfde beglazing? Want de HR++(+) met hun metalen coating zijn desastreus qua wifi doorlaten.
Ik heb 1 slaapkamer 23m2 en een woonkamer 24m2. Hele lichte muren er tussen volgens mij. De kamers zijn afzonderlijke van elkaar in onze woning. Tweepersoonshuishouden. Met een hal en douche en WC samen. En een kleine maar breedde kelder in mijn woning samen alles 65m2. Bouwjaar 2010. Woning heeft label A+++ gekregen. Wij hebben een mobiele airconditioning maar die gebruiken wij pas als het in huis niet meer kan, vooral met de zomer. Woning is maar 1 kant en wij hebben grote deurkozijnen HR++ in de woonkamer en in de slaapkamer. De keuken is in de woonkamer.
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4- Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB
Bouwjaar 2010. Woning heeft label A+++ gekregen.
Haha wauw. De isolatie minima voor dak, vloer, gevel waren in 2010 nog hetzelfde als in 1992. Het totaal met ketel en kozijnen komt wel een stuk beter uit dan 1992, maar A+++ uit 2010 is toch wel knap. Met zonnepanelen? Of cheat-stadsver(w)arming?
Naja, of hogere Rc waarden. Ik ben al wel vaker woning uit die tijd tegengekomen die meer dan het minimum hebben.
de lege spouwmuur uit de jaren '30.
Hoe zit dat dan met een spouwmuur, zijn die makkelijk te isoleren ?
We zijn erg fan van jaren 30 woningen en hebben al enkele bekeken.
Maar de betaalbare hebben dus een hoog label.
Nu is er wel ruim budget voor verduurzaming maar ik dacht eigenlijk dat dat erg lastig gaat zijn bij oude huizen.
de lege spouwmuur uit de jaren '30.
Hoe zit dat dan met een spouwmuur, zijn die makkelijk te isoleren ?
We zijn erg fan van jaren 30 woningen en hebben al enkele bekeken.
Maar de betaalbare hebben dus een hoog label.
Nu is er wel ruim budget voor verduurzaming maar ik dacht eigenlijk dat dat erg lastig gaat zijn bij oude huizen.
Als het meezit is spouw isolatie zo'n beetje de meest makkelijke, snelle en goedkoopste isolatie maatregel.
Echter...
Als de muur aan de buitenkant dampdicht geverfd is... dan moet die verflaag er eerst af... reken er maar op dat het totale kostenplaatje dan ruim verdubbeld.
Als de spouw verontreinigd is (excessieve speciebaarden, bouwafval in de spouw, etc.) dan dient dat ook eerst aangepakt te worden. Dat is nogal arbeidsintensief, dus ook niet bepaald goedkoop.
Als de spouw 'schoon' is en er niet dampdicht geverfd is moet je alsnog eerst nakijken of de muur niet excessief zuigend is. Veel jaren '30 huizen hebben een flinke overstek wat de regenbelasting op de gevel verminderd; dat is positief. Maar bij bijvoorbeeld kopgevels zonder overstek op het westen (hoge vochtbelasting); eerst impregneren.
Als er slecht voegwerk is; eerst herstellen.
Als dat allemaal goed is; dan kun je de spouw laten vullen. Bijvoorbeeld door grijze EPS parels. Bij een spouw van 5 a 6 cm zit je dan aan een Rc waarde van 1,8.
Tegenwoordig zit er dan nog een soort verplicht vleermuizenonderzoek aan vooraf... verschilt per gemeente... regelgeving is nogal vloeibaar en in ontwikkeling.
Er zit ook nog subsidie op.. €5,25 per m2 (2025) of het dubbele bij laten uitvoeren van nog een isolatie maatregel. Zie; ISDE
Pas op met dingen als rioleringen die soms in de spouw liggen.
Let op qua kieren langs de kozijnen; soms zijn kozijnen flink gekrompen en kiert het tussen kozijn en buitenspouwblad zodat de parels naar buiten waaien. Dat wil je niet dus ook eerst aanpakken.
Als de originele kozijnen nog goed zijn kun je die zondermeer voorzien van HR++ glas; kies een leuke 1.1 of 1.0 variant of misschien zelfs HR+++. Draaiende delen wel vervangen indien nog origineel; veel te dun en geen eer aan te behalen. Scharnieren vaak toch ook al aan vervanging toe. Draaiende delen dus compleet vervangen met nieuw glas.
Houten BG vloer; van onderaf voorzien van glaswol (dikte = balkhoogte) tussen de balken. Niet onder de PUR laten spuiten. Eerst rotte balken vervangen en ondersteuning onderslagbalken verbeteren. Kunt ook vloer helemaal vervangen. Pas op met schuimbeton; dan heb je geen kruipruimte meer en komt optrekkend vocht hoger wat voorheen via de kruipruimte weg ventileerde. Jaren '30 heeft geen damp barriere in de muur.
Als er nog een stukje betonnen vloer zonder kruipruimte is; uithakken, uitgraven, folie, EPS, Beton, vloerverwarming, zandcementvloer.
Dak; Metalstud op de gordingen zetten; glaswol er achter, glaswol er tussen, folie, gips, afsmeren, sauzen, klaar; prachtig.
Resultaat; Op alle punten behalve de gevel betere isolatie dan een nieuw huis uit 2012-2015.
Resultaat; Op alle punten behalve de gevel betere isolatie dan een nieuw huis uit 2012-2015.
Dat is een hoop werk, ga toch maar voor een huis dat al geisoleerd is....
Gisteren een erg fraai jaren 30 huis met A++ label bezichtigd, zou hem wel eens kunnen worden.
Bouwjaar 2010. Woning heeft label A+++ gekregen.
Haha wauw. De isolatie minima voor dak, vloer, gevel waren in 2010 nog hetzelfde als in 1992. Het totaal met ketel en kozijnen komt wel een stuk beter uit dan 1992, maar A+++ uit 2010 is toch wel knap. Met zonnepanelen? Of cheat-stadsver(w)arming?
Naja, of hogere Rc waarden. Ik ben al wel vaker woning uit die tijd tegengekomen die meer dan het minimum hebben.
Zonder zonnepanelen hier en wij hebben geen stadsverwarming hier. Maar gas met een combiketel en die gaat aan als je warm water aanzet. Onze woningbouw heeft technische gestuurd en deze zeggen A+++. Ik woon op vier hoog van de zeven verdiepingen. Wij stoken het hele jaar niet. Onder mijn extra dikke laminaat hebben wij de beste isolatie laten zetten, voordat de laminaat er boven op werd geïnstalleerd.
Ik ben nog de enige bewoner hier in mijn woning uit 2010. Eerste bewoner na de bouw
De woning is verder goed geïsoleerd
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4- Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB



