Daarna is het alleen met hele hoge toeren rijden wil je net 64km/u op de teller halen.
Dan zijn de rolletjes veel te licht.
Nee daar is heel iets anders aan de hand..
Zou ook zomaar eens de vertanding kunnen zijn. Die geeft gewoon niet meer snelheid dan 60 op de teller max.
Dat geintje hebben ze toen ook geflikt bij de nieuwere vivacity vanaf 2005. Die kregen een kortere vertanding.
Terwijl de oude van 1999 makkelijk 75 op de teller ging zonder overtoeren.
MAIN RIG 🤣 😍 😋 🤩
AMD RYZEN 7 7700 - ASUS ROG STRIX X670E-F GAMING WIFI - G.SKILL FLARE X5 EXPO 32GB CL32-38 MT/s 6000 - CORSAIR H115i ELITE CAPELLIX - BE QUIET 650 WATT STRAIGHT POWER 11 - - [XFX] AMD RX 7900XT 20GB - KINGSTON FURY RENEGADE 1TB M.2- SAMSUNG 990 PRO 4TB M.2 - Dell S2721DGFA 1440P NANO IPS 165Hz DISPLAYPORT - CORSAIR CRYSTAL 680x
(cpus en geheugen omgewisseld) 2de pc blijft zo.. Eerste pc krijg andere cpu later en ander geheugen)
2de pc 😜
AMD RYZEN 7 7800x3d - MSI X670E TOMAHAWK WIFI - G.SKILL TRIDENT Z5 NEO RGB 32GB DDR5 6000 MHZ C30-38 - Asus PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB - 1TB KINGSTON PCIe 4x4 + 2TB KINGSTON RENEGADE PCIe 4x4 - MSI MAG CORELIQUID E240 BLACK
Fractal Design ION+ 660W PLATINUM - MSI MPG SEKIRA 100R - AM5 HYBRID GRAPHICS -
AOC 24G2U/BK 1080P, DISPLAYPORT
Huiskamer BAK
AMD ryzen 7 5700x - Gigabyte B550I Aorus PRO AX 1.3 - 32GB DDR4 3600Mhz G.skill - Inno3d RTX 3070 twin x2 LHR 8GB - Coolermaster elite 120
(word over 1.5 jaar veranderd naar Ryzen 7 7700 van hier boven en geheugen van hierboven. (alleen een ander moederbord nodig, wacht op de laatste mITX serie als Zen 6 uitkomt) misschien ga ik dan als nog voor een ouder B650 moederbord.)
Misschien dit alles even verplaatsen naar een eigen topic? Wel leuk onderwerp, maar het hoort hier niet thuis.
Die van mij, een SR50R van Aprilia maakt momenteel ook over toeren, en gaat amper 50.
Er moet een prop in, varioring eruit en dan de rolletjes daarop aanpassen.
Dit is hem trouwens, hier nog wat jonger. Tegenwoordig ziet hij er wat meer gehavend uit
Ik ben verhuisd naar Technologyinsider.nl 😀
en gaat amper 50.
Op de teller.
Gebleken is wel, dat hij rond de 50 ongeveer 5 km afwijkt van de echte snelheid. Zal dan dus op GPS ongeveer 45 gaan.
Maar goed, ik wil wel van die overtoeren af... Dat veroorzaakt alleen maar overmatige slijtage. Volgende weekend daar maar eens mee aan de gang.
Ik ben verhuisd naar Technologyinsider.nl 😀
@msdos-retro meestal als deze hoge toeren maakt is de vario ring of plaat eraf.
@msdos-retro meestal als deze hoge toeren maakt is de vario ring of plaat eraf.
Nee,
De vario ring zorgt er alleen voor dat de vario minder dicht naar elkaar toe knijpt, waardoor de riem niet hogerop komt Daardoor blijft hij op de voorste poelie (motor) laag in de groef liggen. Daardoor heb je een hoger toerental, om dezelfde snelheid te behalen. Vergelijk dit met een gewone brommer: Hoe kleiner het voorste tandwiel, hoe meer trekkracht, ten koste van de topsnelheid
De rolletjes zorgen voor het verloop hoe snel de vario in grootte veranderd. Hoe lager het gewicht, hoe meer centrifugaalkracht (toeren) er nodig is om de riem voorop hoger te krijgen.
En de koppeling(Op de achtersta as) werkt net tegenovergesteld van de vario. Bij meer toeren verlaagt daar de riem in de poelie. Ook weer vergelijkbaar met de brommer: achter kleiner tandwiel is hogere top
dit filmpje legt het perfect uit
De prop in de uitlaat zorgt voor de weerstand die uitlaatgassen krijgen bij het verlaten van de cilinder. een prop met een doorlaat van zeg maar 8 mm veroorzaakt veel meer weerstand, dan een prop met een doorlaat van 10 mm
Dus het begint met een prop in de uitlaat.... Het maximale toeren van de motor begrenzen tot acceptabel niveau, maar wilt ook niet teveel knijpen
Met het vermogen dat je dan nog hebt, ga je het gewicht van de rolletjes bepalen.
De beste oplossing blijft wel de toerenbegrenzer + juiste rolletjes. En dan varioring en prop eruit. Schoonste verbranding en beste overbrenging
Ik ben verhuisd naar Technologyinsider.nl 😀