Mijn ASUS router RT-AC2900 (uit 2018) ging kapot. Ik heb het een paar weken met de KPN Experiabox V10 geprobeerd. Wifi signaal was best goed, maar het apparaat had defecte Lan poorten en knoppen (Eco) die slecht werkten, waardoor een harde reset met paperclip nodig was. Ik ben bij mijn zoektocht uitgekomen bij een Fritzbox.
De keuze voor een router is afhankelijk van je situatie (welke provider/infra) en welke apparaten je wilt aansluiten. Mijn oude configuratie was:
- Genesis Glasvezelmodem (behouden)
- KPN Experiabox V10 (de router is een goedkope prul)
- ASUS netwerkrouter AC-2900 (die ging defect, gekocht in 2018)
- Gigaset Homebase met twee handsets voor analoge telefonie
- LAN aansluiting voor Enphase omvormer
- LAN aansluiting voor Arris IPTV box
- LAN aansluiting voor Synology NAS
- LAN aansluiting voor Dell netwerkprinter
Ik heb een netwerkrouter Fritzbox 4690 gekocht, belangrijkste specificaties:
- Wifi 7
- 2x 10Gb Lan en 3x 2,5Gb Lan
- 2x telefoonaansluitingen
- DECT homebase station
- 5 jaar garantie
- 13W verbruik
en een Mesh wifi repeater 2700 belangrijkste specificaties:
- Wifi 7
- 2,5Gb Lan
- 5jaar garantie
- 4,3W verbruik
Beide gekocht bij Fritz.com, de duitse producent die ook een Nederlandse website hebben. Door je aan te melden op de nieuwsbrief krijg je nog 5% korting. Nadeel is dat het vanuit Duitsland wordt verstuurd via DHL. Die kunnen niet plannen en zijn onbetrouwbaar qua levertijd.
Mijn nieuwe configuratie is daardoor geworden:
- Fritz 4690 netwerkrouter (vervangt zowel de Experiabox als de ASUS router)
- Fritz is de nieuwe Homebase waaraan ik de twee Gigaset handsets heb gekoppeld voor analoge telefonie (de Gigaset homebase is vervangen door een oplader, maar ik heb in de woonkamer dus geen telefoonaansluiting/kabel meer nodig)
- LAN aansluiting voor Enphase omvormer (ongewijzigd)
- LAN aansluiting voor Arris IPTV box (ongewijzigd)
- LAN aansluiting voor Synology NAS (ongewijzigd)
- Fritz Wifi repeater (Nieuw) op de 1e etage op de werkkamer, draadloos gekoppeld aan de Fritz router, bedraad gekoppeld aan de Dell netwerkprinter die nu boven staat en ook een LAN-poort bespaart op de router (wordt heel weinig gebruikt)
Mijn ASUS router RT-AC2900 (uit 2018) ging kapot. Ik heb het een paar weken met de KPN Experiabox V10 geprobeerd. Wifi signaal was best goed, maar het apparaat had defecte Lan poorten en knoppen (Eco) die slecht werkten, waardoor een harde reset met paperclip nodig was. Ik ben bij mijn zoektocht uitgekomen bij een Fritzbox.
De keuze voor een router is afhankelijk van je situatie (welke provider/infra) en welke apparaten je wilt aansluiten. Mijn oude configuratie was:
- KPN Experiabox V10 (de router is een goedkope prul)
- ASUS netwerkrouter AC-2900 (die ging defect, gekocht in 2018)
- Gigaset Homebase met twee handsets voor analoge telefonie
- LAN aansluiting voor Enphase omvormer
- LAN aansluiting voor Arris IPTV box
- LAN aansluiting voor Synology NAS
- LAN aansluiting voor Dell netwerkprinter
Ik heb een netwerkrouter Fritzbox 4690 gekocht, belangrijkste specificaties:
- Wifi 7
- 2x 10Gb Lan en 3x 2,5Gb Lan
- 2x telefoonaansluitingen
- DECT homebase station
- 5 jaar garantie
- 13W verbruik
en een Mesh wifi repeater 2700 belangrijkste specificaties:
- Wifi 7
- 2,5Gb Lan
- 5jaar garantie
- 4,3W verbruik
Beide gekocht bij Fritz.com, de duitse producent die ook een Nederlandse website hebben. Door je aan te melden op de nieuwsbrief krijg je nog 5% korting. Nadeel is dat het vanuit Duitsland wordt verstuurd via DHL. Die kunnen niet plannen en zijn onbetrouwbaar qua levertijd.
Mijn nieuwe configuratie is daardoor geworden:
- Fritz 4690 netwerkrouter (vervangt zowel de Experiabox als de ASUS router)
- Fritz is de nieuwe Homebase waaraan ik de twee Gigaset handsets heb gekoppeld voor analoge telefonie (de Gigaset homebase is vervangen door een oplader, maar ik heb in de woonkamer dus geen telefoonaansluiting/kabel meer nodig)
- LAN aansluiting voor Enphase omvormer (ongewijzigd)
- LAN aansluiting voor Arris IPTV box (ongewijzigd)
- LAN aansluiting voor Synology NAS (ongewijzigd)
- Fritz Wifi repeater (Nieuw) op de 1e etage op de werkkamer, draadloos gekoppeld aan de Fritz router, bedraad gekoppeld aan de Dell netwerkprinter die nu boven staat en ook een LAN-poort bespaart op de router (wordt heel weinig gebruikt)
Kortom de nodige apparaten/bekabeling bespaart. Dit is ook zuiniger 4690(13W) en 2700 (4,3W).InstallatieEr wordt helaas geen handleiding meegeleverd en als je je oude router hebt afgekoppeld kun je ook niets meer opzoeken. Er wordt een quick installatiegids meegeleverd die uitgaat van configuratie met behulp van een App. Ik kreeg dat niet werkend. Gewoon ouderwets een Lan-kabel aansluiten en in de webbrowser Fritz.box invoeren en ik kon inloggen en alles configureren. Uniek was wel dat ik de internetprovidor KPN kon selecteren en verder niets hoefde in te vullen. Via de servicetool van KPN kun je wel de gegevens opvragen, maar die waren dus keurig ingevuld.De eerste DECT handset aanmelden ging conform de online handleiding. De tweede werd geweigerd, maar kon aangemeld worden door te connecten met de 'WPS' knop op de router. Toen kon ik echter de naam van de handset niet meer wijzigen.
Mooi spul, Fritz is ook al jaren mijn vriend.
Heb nu een 5330 Fiber ( modem zit in de router, scheelt weer en kastje/stekker) plus 2400 extender.
Eigenlijk nooit problemen mee gehad.
Vind het menu erg overzichtelijk.
Ja Fritz heeft mooi spul.
Ik heb hier ook een Fritzbox. Gevolgd door een 16 poorts switch waar alles dan weer aan hangt. Het mooie is ook dat je met die MESH repeaters het basisstation ook gewoon kunt gebruiken. Werkt allemaal mooi met elkaar.
Mooi spul, Fritz is ook al jaren mijn vriend.
Heb nu een 5330 Fiber ( modem zit in de router, scheelt weer en kastje/stekker) plus 2400 extender.
Eigenlijk nooit problemen mee gehad.
Vind het menu erg overzichtelijk.
Heb je zelf dan nog een adapterplaat moeten regelen om die vaste glasvezelaansluiting via kabeltje te kunnen verlengen naar die 5330?
Ik had de eerste twee weken nog dat de upload snelheid maar 30% was van de download snelheid, maar het heeft zich vanzelf opgelost. Het is nu bijna gelijk aan elkaar (ik heb glasvezel). Ik heb ook direct na installatie een OS upgrade moeten uitvoeren.
Heb je zelf dan nog een adapterplaat moeten regelen om die vaste glasvezelaansluiting via kabeltje te kunnen verlengen naar die 5330?
Nee, de glasvezelkabel komt hier gewoon uit de muur.
Toen ik het huis kocht zat hij in een KPN POS geprikt.
Had echter ODIDO genomen en kreeg van hun een losse POS waar hij in moest.
Nu rechtstreeks in de Fritz ( POS zit ingebouwd) en die 2 losse POS liggen ongebruikt in de kast.
ODIDO moest wel de Frtitz vrijgeven, dat heeft slechts 4 weken geduurd........
Dat verzoek moest via de mail, belt er na 4 weken eindelijk een jong ventje die zei dat hij een ID nummer nodig had maar hij wist niet welke.
Dat heb ik hem dan maar vertelt.
Nu werkt alles prima.